פרשת בלק: "הלאומיות שבישראל בהתחברה עם ההשקפה הגדולה והקדושה של עול מלכות שמים ועול מצות, הרי יסודתה בהררי קודש." (עין איה, ברכות א, קע)…
פרשת בלק: "הלאומיות שבישראל בהתחברה עם ההשקפה הגדולה והקדושה של עול מלכות שמים ועול מצות, הרי יסודתה בהררי קודש." (עין איה, ברכות א, קע) חז"ל ביקשו לצרף לקריאת שמע את הפסוק מפרשת בלק: "כרע שכב כארי וכלביא מי יקימנו", המבטא את כוחו ונצחיותו של עם ישראל, לבסוף זה לא נכנס ומביאים סיבות שונות למה. הרב קוק מסביר שעלול היה להיווצר הרושם, כאילו כח לבדו מספיק, בלי להבין שעוצמת ישראל נובעת ממשהו גדול מכך. לאומיות היא כוח אדיר. היא מעניקה שייכות, חוסן ויכולת לקום. אבל כשהיא יוצאת לבדה, העם עלול להפוך את עצמו למטרה: לבקש כוח רק כדי להיות חזק, וניצחון רק כדי לנצח. אהבת העם הופכת אז ל"אהבה חומרית לעצמו"…